Czynniki powodujÄ…ce uszkodzenie katalizatora
Za spadek efektywności katalizatora odpowiedzialne jest oprócz termicznego procesu starzenia także zużywanie się silnika i jego zespołów. Awarie eksploatacyjne pojazdu bardzo szybko prowadzą do poważnych uszkodzeń, które powstają przede wszystkim w katalizatorze a są wykrywane dopiero podczas badania spalin.
|
Wpływ zanieczyszczeń i procesu starzenia Istnieją dwa główne czynniki, które mają wpływ na pogarszanie się reakcji konwersji. Pierwsze z nich to chemiczne skażenie metalu szlachetnego o działaniu katalitycznym na skutek zanieczyszczeń pochodzących z paliwa ( ołów, magnez i inne pierwiastki ). Drugi to termiczne starzenie się warstwy czynnej. Takie zjawisko występuje w wyższych temperaturach od około 800 stopni C i powoduje spiekanie się składników warstwy czynnej. Natomiast skażenie chemiczne zachodzi przy niższych temperaturach w zakresie od 400 do 600 stopni C. |
Topienie się monolitu Topienie się ceramicznego elementu nośnego ma miejsce dopiero w temperaturach znacznie powyżej 1000 stopni C. Zasadniczą przyczyną jest tutaj awaria układu zapłonowego, która sprawia że spalanie paliwa następuje w katalizatorze zamiast w cylindrze. Jak wykazuje doświadczenie, duża liczba katalizatorów będzie ulegała awarii również na skutek oddziaływań zewnętrznych. |
Przegrzanie katalizatora Błędy wytwarzania mieszanki palnej prowadzą do obecności paliwa w spalinach i tym samym do przegrzewania połączonego z nadtapianiem monolitu. |
Uszkodzenie mechaniczne Uszkodzenie monolitu na skutek niszczącego działania mechanicznego (kontakt z nawierzchnią). Fragmenty mogą prowadzić do niedrożności układu wydechowego, co spowoduje zwiększoną hałaśliwość pracy. |
Nadtopienie monolitu Kropelki paliwa lub oleju silnikowego mogą powodować tego rodzaju nadtopienia na wejściu katalizatora. |
Stopienie się monolitu Nieprawidłowe wytwarzanie mieszanki palnej, względnie awaria zapłonu prowadzą do wzmożonego powstawania wysokiej temperatury w katalizatorze. Monolit ulega stopieniu i może pęknąć promieniowo na skutek naprężeń cieplnych. |
|